Ответ, 209.

Могут ли святии разглашатися с своими устами самым делом? Никако же, никако. Ибо преподобнии отцы Сава и Феодосий, пишуще к царю Анастасию, в своем послании глаголаху: ни по самей крайней нужде, аще бы случилося и кровь свою пролияти, обещавахуся, да не приимут кое-любо лице от безглавных севириан хиротонисанное, или кого во общение [В прусском издании здесь вставлено следующее объяснение: "Подает же зде отеческое послание к царю разум сицев: понеже Севир присылал своя клирики, и с царскими воины, Илию изгнати; видяще же отцы насилие творимое церкви, опасающеся, дабы не был когда кто от еретик хиротонисан в патриархи, возвещают царю Ответ, 209., яко таковаго никогда же приимут кого во общение"]. Зде же, по вам, аки забывше своих слов твердость, и без нужды Иоанна прияша от севировы ереси. Како будет? — недоумеем.

Но сия убо вами присно гдаголются; мы же сея клеветы на ревность преподобных отец ниже во ум прияти возмогаем. Понеже они Иоанна не яко от ереси обратившася прияху, но яко с правоверным патриархом единогласно еретика Севира и с прочими еретики прокляша, яже, удобнейшаго ради познания, от истории сице повествуем:

"И егда сицевое (сиречь во обещанных непребытие) Иоанново непостоянство уведано бысть царю, того воеводу (сиречь Алимпия) наказав, и инаго, именем Анастасия, воеводою Ответ, 209. посла. И той во Иеросалим пришед, Иоанна всади в темницу, дондеже Халкидонский собор проклянет. И виде Иоанн тако себе утеснена суща, проси его, да испустит се творити в церкви. И собрася народ в церковь святаго Стефана, идеже Сава с десятию тысящею притекоша; тамо же и присланный бяше воевода, ожидая слышати исполнения по указу цареву. Иоанн же взыде на амвон, поим с собою Саву и Феодосия, аки началников всего чернечества пришедша. Весь же народ на мног час вопияху: еретики прокляни, а соборы прослави и оправди! Тогда вси трие согласно прокляша Нестория, Евтихия, Севира и прочих еретик, не приемлющих Халкидонскаго собора. Тогда оный Ответ, 209. воевода со стыдом и боязнию избеже оттуду, благовременнее сице вознепщева себе сохранити" [Бароний].

Виждь убо и разумей словеса историчная. Нигде бо не глаголет, аки бы Феодосий и Сава прияли к церкви Иоанна от ереси суща, и отрицания его ради ересей пред ними на святительском престоле быти учиниша. Но вонми словесем опасно: егда бо восходити Иоанну на амвон, сам, аки патриарх, предъиде, Саву же и Феодосия в помоществование противу еретиков по себе поим, и став на амвоне, окрест постави — Саву по десную страну, Феодосия же ошуюю. И зри сказание истории: не Сава и Феодосий поимше Иоанна, но Иоанн Ответ, 209. поят с собою сия отцы; и не поставиша Сава и Феодосий Иоанна без риз прямо себе ко олтарю, и не повелеша ему колени преклонити, якоже обычай бывает отрицающимся ересей, да пред ними прокленет ереси; но он взыде прежде, и воследоваша ему Сава и Феодосий, и тако им трем, стоящим на амвоне, не ко олтарю обратно, но к народу лицем, аки слова Божия проповедником. И не глаголет во истории, аки бы един Иоанн еретики проклинал, но вси трие согласно прокляша ту еретики (Бароний, лето Господне 523 и 578).

Можно ли по тебе, о вопросителю! зде во истории признать, аки бы Сава и Ответ, 209. Феодосий Иоанна тамо от ереси прияли? Не можно, не можно.



Аще ли паки рещи по тебе: Иоанн патриарх, свидетельствуя себе отцем верна быти, еретиков проклинал? Но отцы кому себе свидетельствоваша верными тех же еретиков проклинати? Аще же в сем не удобоятно ти, то от гласа народнаго навыкни, прямо их стояща и просяща Иоанна, аки патриарха, да в силе Духа Святаго еретики прокленет, а соборы прославит; не к Саве просят, да он ему прокляти еретиков повелит, аки приемлющий Иоанна, но самого, аки главу церковную, просят Иоанна.

Аще ли паки, по вашему мнению, якобы своего ради приятия в церковь таково Иоанн проклятие Ответ, 209. творил: остается глаголати и сие, яко и Сава и Феодосий под неким умышлением у народа быша, и оное сомнение очищающе, проклинаху еретики. Убо, по сему, Сава слушал исповедание веры от Иоанна, а народ слушал исповедание веры от Савы и Феодосия. И кое се будет безумие! Аще же и иначе возглаголати о том, яко сии трие, обращени на народ, в сицево непщевание еретики проклинаху: Иоанн ради отцев, а отцы ради Иоанна, проклинаху взаимно? И самое то блядословие будет, еже и глаголати срамно!

Но, оставивше всякое о сем суеумие, глаголем истину. Коликое бо се разстояние времене между увещанием первым Иоанна и между церковнаго Ответ, 209. сего собора, в неже, когда дойде слух от Иеросалима в Царь-град и во Антиохию, и когда прислася Палестины держатель кой сего Иоанна свергнути во Иеросалим прииде, и коликаго времене требоваше дальний сей путь, в неже Иоанн службы архиерейския благочестно уже совершаше в церкви и ведом бяше от всех яко православен! А ныне бы прииде ему отрицание ересей в церкви пред отцы творити! Зело невежественне умствовати се будет. А наипаче, оставя православных епископов присутствие, (исповедатися) пред Савою, не имущим епископския власти — слушати исповедание веры и отрицание севирианских ересей, и решение тех, и в священнодейство благословити патриарха Ответ, 209. [На поле: Больший от меньшаго не благословляется], — коликаго беззакония исполнено дело се явилося бы! И приписовати таковую вредность к толиким отцем, ревнителем благочестия, како не гаждение? Како Богу не досада, сице облыгати святыя Его?


documentbaakmnp.html
documentbaaktxx.html
documentbaalbif.html
documentbaalisn.html
documentbaalqcv.html
Документ Ответ, 209.